/, Ettevõtlus, Juhile, Müük, Turundus/Konsultant, mentor või coach – keda ma siiski vajan?

Konsultatsioonide alla võib laias laastus lugeda ka coachingu ja mentorluse, kuid süvitsi minnes on need teenused oma olemuselt erinevad. ÕS2013 põhjal on coach suunaja ja teejuht, mentor aga kogenud nõuandja, õpetaja (nt professor kui üliõpilaste mentor). Ingliskeelne mentee on mentori juhendatav. Coach erineb mentorist selle poolest, et coach töötab peamiselt kliendi seest tuleneva tarkuse ja ressurssidega, mentor aga jagab lisaks enda praktilisi kogemusi ja teadmisi.

Konsultant ravib minevikus tehtud vigu ja probleeme, kuid pakub ka lahendust, mida sa tegema peaksid. Mentor juhendab ja suunab (guidance), st on kogenud nõuandja; koostöö baseerub mentori kogemusel, kes aitab leida suunda ja teid, mis on mentee jaoks head. Coach vaatab rohkem tulevikku (looking forward), aitab coachitava (turundusjuhi, juhi või alustava ettevõtja) enda kogemusi kasutades ja läbi lahenduste otsimise tal paremaks saada.

Konsultatsioonide puhul on tegemist individuaalse ärialase nõustamisega, milleks on vajalikud spetsiifilised teadmised valdkonnast. Personaalsete arengusihtide leidmiseks ja oma ressursside paremaks kasutamiseks soovitatakse mentorlust ja coachingut. Coachingu tulemusena kasvab coachitava enesehinnang ja julgus katsetada uusi asju, mentorluse tulemusena jõuab mentee järgmisele arengutasemele. Eesti keeles on välja pakutud sõna „kootsing“, mis tähistab inglise keelest laenatud sõna coaching.

Coachingu eesmärgiks on inimeste eneseusu suurendamine, nii et nad leiavad ise uusi lahendusi ja suudavad senisest tulemuslikumalt tegutseda. Coach on aktiivne kuulaja ja oskuslik küsitleja. Tema eesmärgiks on lasta inimestel õppida, mitte neid õpetada. Coachi peamine ülesanne on inimeste teadlikkuse ja vastutuse kasvatamine, kusjuures coachitav saab teadmisi mitte coachilt, vaid iseendalt. Coachingu üks väljatöötajatest sir John Whitmore toonitab, et coach ei ole õpetaja ega pea olema samas valdkonnas staažikas ekspert, sest nii tekib automaatselt risk, et coach hakkab jagama näpunäiteid ja oma kogemusi. Whitmore rõhutab, et parim viis on esitada küsimusi, mis järgivad coachitava, mitte coachi isiklikku huvi ja mõttekäiku. Kohtumiste/sessioonide toimumiseks on väga oluline usaldusväärne ja hinnangutevaba keskkond. Coaching on muutuste toetamise vahend.

Mentorlus (ca 6-12 kuud) on üldjuhul pikemaaegsem kui coaching (ca 3-6 kuud). Mentor on nii-öelda aus kriitiline sõber, kes on tähelepanelik kuulaja, hea küsija ja oskuslik arenguruumi looja. Mentorlussuhe on oma olemuselt kahe inimese koostöö, kus turundusvaldkonna professionaal (mentor) toetab ja suunab selles vallas vähemkogenud spetsialisti (mentee) isiklikku ja professionaalset arengut.

PARE mentorlusprogrammis on väga hästi välja toodud mõlema osapoole rollid: „Mentor on kui teejuht, kes juhendab, nõustab ja innustab menteed protsessi alguses seatud eesmärkide saavutamisel. Kasutades oma kogemusi, erinevaid näiteid ja lugusid loob mentor uut mõtteviisi ning aitab menteel ennast avastada. Mentee rolliks on olla aktiivne õppija ning tegutseda järjekindlalt oma eesmärkide saavutamisel. Menteel on võimalus saada endale usaldusisik, toetaja ja juhendaja kellega arutada oma tööalaseid küsimusi, testida ideid ning seeläbi jõuda parimate lahendusteni ja kasvada enese arengu suunajaks.“ Lõigu allikas: www.pare.ee

Kokkuvõtteks. Kui konsultatsioonide puhul keskendutakse probleemile, siis coachingu puhul hoopis inimesele ja tema teadlikkusele enesest ning mentorluse puhul mentori varasemale kogemusele ja teadmistele. Marketing HUB-S aga pakub kõiki kolme – ikka lähtudes kliendi vajadusest 🙂 Ja kui ühest jääb väheks; pakume selleks, et mõju oleks suurem, teist teenust lisaks.

Aitäh, et lugesid lõpuni. Kui sulle meeldis see artikkel või arvad, et teistel on sellest ka kasu, siis palun jaga seda oma sõpradega!

Autor | 2017-10-10T08:58:31+00:00 14 september 2017|Alustavale ettevõtjale, Ettevõtlus, Juhile, Müük, Turundus|